قالی ایرانی
قدیمیترین نمونهٔ قالی ایرانی که یافته شده قالیچهای است با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخزدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده میشود. پژوهشگران این قالی را از دستبافتهای پارتها و یا مادها میدانند.[نیازمند منبع]
قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده. گزنفون تاریخنگار یونانی در کتاب سیرت کوروش مینویسد: «ایرانیان برای اینکه بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود میگسترند.»
سالنامهٔ چینی سوئیسو در دورهٔ ساسانی از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام میبرد.[نیازمند منبع]
فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون نیز به خاطر شکوهش بازتاب گستردهای در ادبیات اسلامی داشتهاست.
هماکنون ۴۰ درصد صادرات قالی ایرانی از طریق استان آذربایجان شرقی صورت میگیرد.[۱]
محتویات
۱ مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستبافت
۲ تاریخچه قالی ایران قبل از اسلام
۳ نماد و نشانه شناسی در فرش ایران
۴ سیمای کلی از تاریخ فرش وفرش بافی درایران وجهان
۵ فرشهای پیش از اسلام
۶ طرحهای قالی ایرانی
۷ بافت
۸ روشهای بافت فرش
۹ جستارهای وابسته
۱۰ منابع
۱۱ پیوند به بیرون
مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستبافت
یکی از پدیدههای قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور میباشد.[۲][۳]
فرش ایرانی متعلق به سالهای ۱۵۴۲–۱۵۴۳ میلادی که در موزه پولدی پزولی ایتالیا نگهداری میشود.
تاریخچه قالی ایران قبل از اسلام
تاریخ فرش ایران دارای خلأ بسیاری میباشد و در زمان حال کمابیش با کمی شواهد دراین زمینه مانند مدارک تاریخی و ادبی مستدل و یا نقاشیهای قدیمی اصیل که فرشهای قدیمی را تجسم میکند رو به رویی زیرا قالیها و منسوجات و اشیاء مورد استفاده عمرشان بسیار کوتاهتر از مصنوعات هنری دست ساز دیگر مانند سفال لعابینه یا فلز است. محققین برای شواهدشان بر منابع اولیه نظیرانجیل و آثار هومر و بسیاری از مؤلفین و نویسندگان دیگر به جهت جبران فقدان شواهد تاریخی مذکور تکیه دارند متأسفانه آنها با اتکا به ترجمههای موجود اولیه اغلب به خاطر خطای ترجمه و عدم درک درست گمراه شدند بی فایده نیست اگر کلمهٔ قالی را در زبانهای گوناگون اروپایی ریشه یابی کنیم به کلمههایی مثل لغت آلمانی/teapich/لغت فرانسوی /tapez/و کلمهٔ چینی /tat yug/برخوردمی کنیم که از لغتی باریشهٔ /tab/به معنی رسیدن مشتق شده و کلمهٔ یونانی به انضمام لغتهای بعدی اروپایی برای فرش نیز از این ریشهٔ قدیمی ایرانی برگرفته شدهاند قدمت صنعت قالی بافی دقیقاً و به طور واضح درایران ثبت نشدهاند ولی حدوداً قابل استنباط است بعضی از نویسندگان حتی این نظریه را که قالی بافی ایران شروع شده را رد میکنند.
تاریخچه فرش تبریز
فرش تبریز یکی از انواع قالیهای ایرانی است. این شهر یکی از مهمترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالیهای بافت آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند. تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده است.
فرش تبریز
یکی از مهمترین صنایع دستی شهر تبریز قالیبافی است و در این زمینه شهرت جهانی دارد. فرشبافی در تبریز از قبل از دوران صفویه آغاز شد و یکی از قدیمی ترین و معروفترین مراکز بافت فرش های دستباف در دنیا به شمار می آمد. اوایل فرش ها در قالب طرح های روستایی با رجشمارهای 24 بافته می شد که به مرور زمان با رشد و ترقی فرش و قالیبافی تا 110 رج افزاش پیدا کرد و همچنین به هنر درباری مبدل گشت.
مواد اولیه بکارگرفته شده در فرش تبریز معمولا از جنس پشم یا ابریشم بودند که فرش های بسیار با کیفیت و اعلا روانه بازار می کردند. تبریز دارای تنوعی بی نظیر از طرح ها و نقشه ها در زمان های گذشته بود.
ساختار فرش تبریز:
تار فرش تبريز اغلب پنبه ای است
ريز بافت ترين فرشهای ايران در تبريز بافته می شود. گره با قلاب و از نوع متقارن (تركي) و پودگذاري بصورت دو پوده (مانند كليه نواحي ترك زبان) است.
تار فرش تبريز اغلب پنبه اي و بسياري مستحكم و با دوام و پود و پرز پشم است. اما فرشهای ابريشمي نيز بصورت گل ابريشم، تمام ابريشم و يا چله ابريشم بافته مي شود و قاليچه های چله ابريشم تبريز در نوع خود از بهترين فرشهای ايران است كه قسمت عمده ابريشم آن از خراسان و تهران تهيه می شود.
قسمت عمده پشمی كه در صنعت قاليبافی تبريز مورد استفاده قرار مي گيرد از منطقه ماكو، كه كوهپايه باريكی است، تهيه می گردد. ماكو در شمال غربی ايران بين تركيه و جمهوری نخجوان كه جزء اتحاد جماهير شوروی سابق است، قرار گرفته است. پشم ماكو مرغوب است ولی قدري خشن تر و زبرتر از مناطق ديگر شمال غربي و غرب كشور است. همين مختصات سبب شده كه قالي های تبريزي قدري خشن شود. زماني بخشي از پشم تبريز از اروميه و مهاباد، دشت مغان. خوي و سلماس نيز تأمين مي شد.
در مورد پرز فرش تبريز بايد به اين ويژگي اشاره كنيم كه حالت ظاهري اين پرزها نه درخشان است و نه ابريشمين، و اين موردي است كه درباره ساير گونه هاي فرش ايران نيز صادق است. اين پديده را در قالی های جديدی كه داراي بافت بسيار ظريفی هستند و حتي در قالي هاي قديمي نيزمی بينيم. عدم شفافيت و خشكی اين قاليها ناشی از رنگرزی آن و استفاده از آب شور تبريز است كه دارای نمك فراواني است.
نخ هاي پود قالی هاي تبريز، از دو رشته تشكيل شده اند: يكي از آنها ضخيم و ديگري نازك است.
اولين رشته (سفيد يا خاكستري) كه براي حجيم كردن كردن قالی و انعطاف پذيری آن در نظر گرفته شده است بصورت كشيده از ميان نخ های تار كه در دو سطح زير و رو قرار دارند عبور مي كند.
رشته دوم نيز كه غالباً به رنگ آبي نفتی يا قرمز است، از ميان همين تارها می گذرد. با اين تفاوت كه نخ های تاری را كه رشته پود اول از هم جدا كرده بطور محكم به يكديگر پيوند ميدهد. يعني رشته نخ هاي تارهای زيرين در رو و تارهاي رويي در زير قرار مي گيرند.
ویژگی های فرش تبریز:
فرش تبریز دارای تنوع بسیار زیادی از رنگ هاست
1. طراحی فرش تبریز توسط مجرب ترین اساتید با رعایت تمام استاندارها انجام می پذیرد.
2. فرش تبریز عموما در رجشمارهای بالا و ریزبافت است.
3. فرش های تبریز دارای تنوع بسیار زیادی از رنگ هاست.
4.پرز های فرش تبریز معمولا کوتاه است و پرداخت آنها توسط افراد ماهر انجام می گیرد.
5. الیاف بکار رفته در فرش دستباف تبریز از نوع مرغوب است و از کیفیت بالایی برخوردار است.
6. استفاده از سایه روشن ها که باعث ایجاد عمق در فرش تبریز می شود.
7. از دیگر خصوصیات فرش تبریز پر کردن قسمت های خالی فرش به جای استفاده از نقش های دیگر.
قالی هايی كه در تبريز بافته مي شوند از لحاظ رج شمار به شرح زير هستند:
فرش تبريز از كوچكترين تا بزرگترين اندازه بافته مي شود
* 25×25، 30×30، 35×35، 40×40، 50×50، 60×60 ( گره در هر پنجره 7 سانتي متري).
* نوع 25×25 فرش تبریز، قاليهاي ارزان قيمت است كه براي فروش در بازار بافته مي شود.
* نوع 30×30 فرش تبریز نوع معمولی و بازاری است.
* 35×35 فرش تبریز معمولاً نوعی است كه شركتهای اروپايی سفارش می دهند تا مطابق با سليقه و با طرح مورد علاقه شان بافته شود. رج شمارهای بالاتر فرشهايی با فشردگي و تراكم بالا نظير فرش هاي ابريشمی هستند.
تقسيمات حاشيه در تبريز خارج از معيارهای قديمی و سنتی مي باشد و به نوعی طراحان آن را متحول ساخته و كم و زياد می كنند. به طور كلی در اكثر مناطق مخصوصاً تبريز، اندازه بندی حاشيه را بدين گونه انجام مي دهند كه پهنای كل حواشی حدوداً يك ششم كل عرض فرش باشد و در محدوده مشخص شده براي حاشيه، پهنای حاشيه اصلی دو برابر حاشيه فرعی باشد. حاشيه معروف تبريز، حاشيه سماوری يا توسباغی است كه در آن دو اسليمی در كنار هم قابي را تشكيل داده اند كه شكل سماور را تراعي مي كند. به نقش سماور هراتی نيز ميگويند.
ابعاد فرش تبریز:
فرش تبريز از كوچكترين تا بزرگترين اندازه بافته مي شود. معمولاً فرش های تصويری تبريز داراي قطعه كوچك يا متوسط هستند و قالي ها ابريشمي هم غالباً در اندازه ها بزرگ ميباشند.
طرح های رايج فرش تبریز:
طرح و نقشه فرش تبریز بیشتر از سلیقه خریداران تبعیت می كند
امروزه در تبریز همه نوع طرح را می توان پیدا كرد كه البته بررسی همه آنها امكان پذیر نیست و به زمان زیادی احتیاج دارد هر چند با گسترش طرح ها و نقش ها در نقاط مختلف كشور، دیگر نمی توان به طور یقین طرحی و یا نگاره و موتیفی را متعلق به نقطه ای خاص دانست و به همین ترتیب نمی توان فرش منطقه ای را با دیدن طرحی و یا نگاره ای تشخیص داد. به طور مثال در تبریز نمونه فرشهایی بافته می شود كه جدا از بافت و رنگبندی، دارای طرحی از منطقه كرمان است كه در تبریز به طرح كرمان قلم مشهور است.
به طور كلی طرح و نقشه فرش تبریز بیشتر از سلیقه خریداران تبعیت می كند. طراحان تبریز اگرچه در اصول از طرح های معروف و قدیمی پیروی می كنند اما به این طرح ها جان می دهند و زیبایی می بخشند و نوآوری دارند.
در طبقه بندی كه شركت سهامی فرش ایران از لحاظ طرح و نقش فرشها صورت داده نقشه های قالی ایرانی در ۱۹ بخش طبقه بندی شده است كه شهر تبریز نیز به جهت تنوع طراحان و كثرت آنها در اغلب این بخش ها آثار و نمونه هایی دارد از جمله:
نقشه آثار باستانی و ابنیه اسلامی نقشه شاه عباسی، نقشه اسلیمی، نقشه افشان، نقشه بندی خشتی، طرح درختی، طرح شكارگاه، نقشه قابی، طرح گلفرنگ، طرح گلدانی و طرح ماهی درهم (هراتی) به خصوص لاك پشتی و همینطور طرح محرابی و نقش محرمات و طرح هندسی و قالیها و قالیچه های تصویری و طرح بوته ای.
تجهيزات اختصاصی فرش تبریز:
دار تبریزی و قلاب تبریزی از وسایل مهم فرش تبریز می باشد
• دار تبريزی
دار تبريزی يا عمودی را از اين رو تبريزی می نامند كه ظاهراً در تبريز اختراع شده است. در شهر تبريز انواع ديگر دار استفاده نمی شود چون اين دستگاه ساده است و به كار بردن آن آسان و در عين حال ارزان نيز هست. در اغلب مراكز قاليبافی واقع در شهرهاي شمال غربي و مركزي ايران نيز اين نوع دار به كارمي رود.
اين دار نسبت به دار روستايی از چندين لحاظ برتری دارد. كار خسته كننده كلاف كردن چله ها و گره زدن آنها به تير فوقانی و دوختن قسمت بافته شده قالی به تير زيرين در اين دستگاه حذف گرديده است. هنگام پايين كشيدن قالی مي توان با بيرون كشيدن چهارگوه از شكاف باهوها چله ها را به سرعت رها ساخت. به اين ترتيب قالی پايين مي آيد و قسمت بافته شده را طوری بر روی دار قرار می دهند كه به سهولت مي توان آن را مورد بازرسي قرار داد.
• قلاب تبريزی
در شهر تبريز كارد مخصوص به كار برده می شود كه با كاردهای ديگر اختلاف مهمی دارد. اين كارد تركيبی است از يك تيغه تيز و قلابي شبيه قلاب دكمه انداز كه در انتهاي تيغه تعبيه شده است. از قلاب براي گره زدن و به جاي گره زدن بوسيله دست، و از تيغه براي بريدن نخ پس از بستن گره استفاده مي كنند.
در سراسر ايران نوعي شيوه قاليبافی تقلبي رواج يافته كه به شهرت نيك قالی ايران بسيار لطمه زده است. اين روش زيان آور اين است كه به جاي گرفتن دو رشته تار و بستن گره به آن، گره را به چهار تار می بندند، به اين ترتيب فرشی كه بافته مي شود تنها نصف گره هايی را كه بايد داشته باشد دارد.
شهر تبريز يكی از مراكز معدود قاليبافی است كه اين بيماری در آن شايع نشده است علت اين امر به اين دليل است كه قاليبافان تبريز چون براي بستن گره به جاي انگشت از قلاب استفاده مي كنند، بستن گره با قلاب امكان پذير نمي شوند. نتيجه اين مصونيت به طور كلي به نفع قاليبافان تبريز تمام مي شود.
رنگرزی فرش تبریز:
رنگرزی، دومین مرحله تولید فرش تبریز پس از پشم چینی و تبدیل آن به نخ بشمار می رود
تبريز اولين مركز قاليبافی ايران است كه مواد رنگی كشورهای مغرب زمين در آن كاملاً رسوخ يافته است و رنگهای جديد جانشين رنگهای قديمی شده است. با بررسی گذشته پر فراز و نشيب صنعت فرشبافی می توان دريافت كه تبريز همواره قطب مهم توليد فرش بوده و متعاقب آن در صنعت رنگرزی نيز از سابقه طولانی برخوردار است و در طي گذشت زمان در زمينه تكنولوژي و تكنيك رنگرزي به پيشرفت و تكامل رسيده است.
در زمان اوج هنر و صنعت فرش بافی، يعنی در دوران پادشاهي صفويه در تبريز مراكز مهم فرشبافي داير گرديد و در كنار آن كارگاههای رنگرزی كه غالباً رنگرزي گياهی را انجام مي دادند تأسيس و گسترش يافت. با گسترش روابط ايران و كشورهاي ديگر از جمله اروپائيان صنعت رنگرزي نيز دست خوش تحولات و پيشرفتهاي روز افزوني شد و تاكنون نيز ادامه داشته است.
سهولت و سرعت و ارزانی رنگرزی با رنگهاي اروپايی در مقايسه با شيوه معمول در ايران كه مستلزم صرف هزينه و وقت زيادتر بود مردم تبريز را مجذوب خود كرد. در تبريز از رنگهاي كرمی و آنيلينی ،رنگهاي تركيبی كارخانه های خارجی كه با بيكرمات پتاسيم تثبيت مي شود، هر دو استفاده مي شود كه رنگهاي آنيليني فقط در قالی های ارزان قيمت مصرف دارد.
وضعيت فعلی فرش تبریز:
رعایت نکردن عناصری باعث کاهش کیفیت و زیبایی فرش تبریز شده است
از اول قرن حاضر سه عنصر موجب كاهش كيفيت و درجه زيبايی فرش های تبریز شده است:
◊ صنعتی كردن فزاينده توليد
◊ پذيرفتن رنگهای مصنوعی و غالباً نيز از نوع متوسط آن
◊ حالت مبهمی كه اين قالی ها پيدا كرده اند و آن نيز ناشی از تقليد طرح هايی است كه به ساير طبقه های قالي تعلق دارند.
◊ با اين همه قالی های قابل تحسين مثل قالی های سهند را می يابيم كه تا حدی يادآور نقش قالی های هرات مي باشند.
◊ در محصول جديد فرش تبريز، خارج از قالی های ابريشمين، شاهد تنزلي در تكنيك و استفاده از مواد اوليه هستيم و تعداد گره قالی نيز كاهش يافته است. ضمناً از ويژگی قالی های جديد، پرز بلندتر آنها، رشته نخ پنبه اي ضخيم تر آنها برای تار و پود و گاهی پشم ظريفتر براي گره های آن است.
مشخصات مثبتی كه فرش تبریز را از بافته شهرهای دیگر ایران متمایز می كند بطور كلی عبارتند از:
طراحی فرش تبریز عالی و بافت آن بسیار دقیق است
♦ گره فرش تبریز: هر تخته از فرش تبریز (به استثنای فرآورده های غیر معمول) با گره تركی بافته میشوند و هر قالی كه با این گره بافته نشده باشد نمی توان آنرا تبریزی محسوب كرد.
♦ دو پوده بودن: فرش تبریز دو پوده است و معمولاً پرز آن كوتاهتر و نازكتر و سبكتر از اغلب بافته های غیر عشایری ایران است.
♦ طراحی فرش تبریز: طراحی فرش های تبریز عالی و بافت آن بسیار دقیق است. به این جهت قالی چنان منظم و جا افتاده از كار در می آید كه حالت قالی ماشینی را پیدا می كند. كوتاهی پرزهای قالی تبریز این دقت ماشینی را نمایان تر جلوه می دهد.
♦ مواد اولیه فرش تبریز: پشم ناحیه ماكو مخصوصاً پشمی كه از دباغ خانه های تبریز بدست می آید از پشمی كه در سایر شهرها برای قالیبافی به كار می رود خشن تر است و در نتیجه فرش های تبریز مانند قالیهای مشهد و كرمان مخملی نیست.
♦ رنگ فرش تبریز: رنگهایی كه در فرش های تبریز به كار می رود اغلب تند و خام است.
وضعیت فرش تبریز در بازار تهران:
تقریباً یک سوم خریداران ایرانی فرش تبریز میخرند
خریداران فرش دو دستهاند، گروهی که به ظاهر فرش اهمیت میدهند و به زمان کارکرد آن تفقدی ندارند خریدار فرش تبریز هستند، چون نقشهای فرش این شهر در هر قیمتی چشم را اقناع میکند ولی کسانی که دوام قالی را در نظر دارند، فرشهایی با نقشههای بدتر را میخرند و از فرش تبریز در میگذرند. اما به هر صورت تقریباً یک سوم خریداران ایرانی فرش تبریز میخرند، آن هم نه از نوع بسیار مرغوبش.
وضعیت فرش تبریز در بازار بین المللی:
فرش ارزان و نامرغوب تبریز از نظر قدرت کار چنان نیست که کهنه و پخته شود و به بازار بینلمللی عرضه گردد.
تشابه فرش تبریز با ممالک دیگر:
فرش تبریز، انواع دیگری هم دارد که بسیار مرغوب است: گل ابریشم، تمام ابریشم و چله ابریشم
جز در ایران در پارهای از کشورهای آسیائی هم فرش بافته میشود که از لحاظ شکل و جنس با محصولات بعضی از مناطق ایران برابری و رقابت میکنند. سؤال این است که فرش تبریز با فرشهای کدام کشورها همسایگی و نزدیکی دارد؟
جواب این است قالیبافان هیچ یک از ممالکی که در این رشته فعالیت میکنند، مانند فرش تبریز نمیبافند و به بازار جهانی عرضه نمیکنند، اما در این دو سه ساله بعضی از تجار ایرانی که قیمت تمام شده یک تخته قالی را در بعضی از کشورهای همجوار نظیر پاکستان و افغانستان کمتر از ایران دیدهاند، گروهی از قالیبافان ورزیده را برای فعالیت به این ممالک بردهاند تا نظیر فرش تبریز را در آنجا تولید کنند. این عده محصولات خود را در بازارهای جهانی هم به نام فرش ایران معرفی میکنند، اما این فرش واجد تمام خصوصیات فرش تبریز نیست، در حالیکه خریدار خارجی کمتر آن را میداند.
فرش تبریز، انواع دیگری هم دارد که بسیار مرغوب است: گل ابریشم، تمام ابریشم و چله ابریشم (تار و پود قالی ابریشمی و سطحش پشمی است)، قالی چله ابریشم تبریز، عمر و دوام بسیاری دارد و از نظر کارشناسان از بهترین انواع فرش ایران میباشد. فرش تمام ابریشمی هم که در این شهر بافته میشود از حیث نقشه و رنگ بیمانند است.
البته از سه نوع فرش تبریز در حال حاضر کمتر تهیه میشود. نسل قالیبافان ابریشم کار این شهر رو به زوال گذاشته است چرا که تهیه مواد اولیه و پیدا کردن خریداری برای اینگونه فرشها که گران تمام میشود و محتاج صرف وقت بسیار است به سختی صورت میگیرد. بهطور کلی فرش کهنه تبریز، البته فرش مرغوبی که کهنه شود، بسیار زیباتر از نوی آن است چرا که رنگهای آن ملایمتر و مطبوعتر و چشمنوازتر میشود به همین دلیل خریدار فرش کهنه تبریز در بازار جهانی کم نیست.
[۴]
نماد و نشانه شناسی در فرش ایران
در هنر قالی بافی ایرانی به مثابهٔ یک هنر آنچه از نظرها دور ماند ارتباط خالق آن با جهان پیرامونی میباشد که تجلی آن را به بی واسطهترین و مستقیمترین وجه در آثار مشاهده میکنیم. قالی باف ایرانی که از باورهای مذهبی اسطورهای خود در هیچ زمانی سترون نشده تفاوت عمدهاش با هنرمند غربی در رابطهٔ متافیزیکی با زمین میباشد. قالی باف شرقی و به خصوص تیرهٔ آریاییان یعنی بافنده و طراح ایرانی زمین را گستردهٔ معاد و معاش دانسته شاید از همین جهت میباشد که در قالی شرقی هر نقش به عنصری نشانه گون از جهان بالایی تبدیل میگردد شاید به همین دلیل میباشد که اندازهٔ نقشهایی که او میزند به بزرگی نقشهایی که خداوندگارش میزند می باشد بنابراین گسترده و پنهانی قالی و آوردگاهی میگردد تا به مدد قوهٔ خلاقه پیرامون خود را محاکات کند و تلفیق ذوق و مشاهده رابر آن جایی بپاشاند که پس برخاک قدم بگذارد ممنوعیت نه چندان مستند به مدرک معتبر نقش حیوان با صورت انسان زدن و بدون آن که خود بخواهد عرصهای را بر هنرمند قالی باف باز میکند که او را در گستردهٔ اشکال تجریدی قائم به فیگور جلو میبرد نقش در قالی ایران هرگز به حوزهٔها و یه محض نخواهد رسید و در تجریدیترین شکل خود و انتزاعی از ماهیت شکل برای رسیدن به وجود آن میباشد[۵]
سیمای کلی از تاریخ فرش وفرش بافی درایران وجهان
فرش ایران و بحث درخصوص تاریخ ان همواره یکی از مسائل موردعلاقه شرق شناسان اعم از ایرانی و غیرایرانی بوده اما از آنجایی که اغلب مطالعات انجام گرفته دراین باره فاقد بنیاد علمی وبه تعبیر دیگر از مبنای صحیح برخوردار نمیباشد در اغلب موارد با نتایج سراسر نادرست وحتی مغرضانه همراه بوده علاقه به تحقیق در مورد قالی ایرانی و سوابق تاریخی ان بیشتر از یکصد سال می باشدکه توجه محققان غربی رابه خود معطوف کرده است اما از آنجایی که توجه به هنر دیرینهٔ شرق دربسیاری موارد با اهداف غیرباستانشناختی همراه بوده کوشیدهاند که دربسیاری موارد از جمله تاریخ و تاریخ فرش بافی ایران را سراسر مخدوش کرده و با برخی تصاویر غلط و استنتاجات شتابزدهٔ آن را به هنر ترک و قبایل آسیای مرکزی مرتبط گردانند که به ان پرداخت خواهیم کردبه گفتهٔ دکتر سیروس پرهام هنرهایی مانند قالی بافی که اختصاص به منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه وبه ویزه ایران
و قفقاز و ترکمنستان و آسیای صغیر و افغانستان داشته است ازهمان اول برای هنرشناسان عربی معمایی آزاردهنده بوده و چون نه به یونان ورم و تمدن وفرهنگ باختری چسبیده میشد و نه به مسیحیت و نه میتوانسته دستاورد یا دستآموز مستعمره نشینها باشد اما دیری نپایید که از برکت /درایت/تنی چند از باستان شناسان امپراطوری پروس وراه حل معما کشف گردید و قالیبافی هنر و صنعتی قلمداد گردید و در جوار و در پناه مغرب زمین و مسیحیت رشد کرده است و اعتلا گردید[۶]
فرشهای پیش از اسلام
ازسال هزار و نهصد و شصت وشش که هانس ولف نوشت درفنون صنعتی ایران فرش بافی اهمیت زیادی دارد و با این حال اطلاعات کلی در چگونگی تکامل اولیهٔ آن در اختیار ماست تابه حال دانستههای جدید ناچیزی در دست نیست. درحقیقت به شواهد و مدارک در مورد انواع منسوجات پیش از اسلام در اسلام به طور بسیار پراکنده است و ضرورت دارد با بررسی این گونه منسوجات باقیمانده که تابه امروز و آنانی که در آثار هنری و دیگر شواهد و مدارک و جنبههای غیرمستقیم بافت منعکس میباشد ان را کامل کردبه عنوان مثال دراین مورد میتوان نقشهای باقیمانده وشکلهای خیالی به دست ما آمده از حفاریها را ذکر کرد ۲ دراین درس تمرکز اصلی روی منسوجاتی است که به ما رسیده است و منظور آن نشان دادن گستردگی دامنهٔ این بافتههای ایرانی و فنون کاربردی درانان درطول زمان وازان طریق فراهم آوردن یک زمینه برای پیگیری مرحلههای تکمیلی بافت فرش<است کاردرهمتنیده شدن الیاف برای بافت پارچه درایران متعلق به هزارهٔ پنجم پیش ازمیلاداست دردوتابوت سفالی متعلق به دورههای دلما که محتوای انهابقایای جسدهای کودک هابوده است وهمین طورازپشتهٔ بی درسه گابی درکردستان اثرهایی ازمنسوجات نقش داروقطعههای دیگری سالم بدست آمده آیینهٔ مسی زنگ زدهٔ نوع ایلامی ازگوردوم درسیلک واقع درشمال مرکزایران بدست آمده که تاریخ ان حدود سه هزارسال پیش ازمیلاداست تکههایی که به نظرمی ایدپارچهٔ نخی است ونخ ان به صورت e تابیده شده سالم اززیرخاک بدست آمده است ومنسوجات دیگری ازدورههای بعدازهزارهٔ سوم نسبتاسالم مانده درتپه حصارواقع درشمال شرقی ایران دوخنجرمسی وقطعههایی ازپارچهٔ سوخته درمحوطهٔ aaatازساختمان سوخته وباخاک یکسان گردیدهای بدست آمده ودریک جای دیگرازان درگوری مربوط به بخش ای ای ای سی آثاری ازبست لباس وچوب بدست رسیده است[۷]
طرحهای قالی ایرانی
شرکت فرش ایران، طرحهای فرش ایران را به ۱۹ گروه اصلی بخش کردهاست:
گروه ۱- طرحهای آثارباستانی و ابنیه اسلامی
این گروه شامل تمام طرحهایی است که از نقوش و اشکال تزیینی بناها، عمارات و کاشیکاریهای آنها گرفته شده. طراحان فرش در برخی از طرحهای اصلی نقوش این بناها بنابر سلیقه خود تغییراتی را انجام داده اما ساختار و تشابه اصلی طرح فرش با طرح اصلی بنا کاملاً حفظ گردیده است. معروفترین طرحهای این گروه عبارتند از: گنبد مسجد شیخ لطفالله اصفهان، مسجد امام اصفهان، تخت جمشید شیراز، طاق بستان، مسجد جامع اصفهان و غیره”[۸]
فرش
گروه ۲- طرحهای شاهعباسی
اساس تمامی طرحهای شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این طرح است. گلهای شاه عباسی به همراه بندهای ختایی و گاه تلفیقی با اسلیمیها، انواع مختلفی از نقوش فرش را ایجاد میکنند. انواع طرحهای این گروه عبارتند از: شاه عباسی لچک ترنج، شاه عباسی افشان، شاه عباسی درختی، شاه عباسی شیخ صفی، شاه عباسی جانوری، شاه عباسی هفت رنگ و…</ref> ”[۸][۹]
گروه ۳- طرحهای اسلیمی
فرم اصلی این طرحها بر پایه گردش منظم و نقوش اسلیمی است. طرحهای اسلیمی دارای انواع و اشکال مختلفی است که خود مورد طبقه یندی قرار میگیرد. از معروفترین آن میتوان به اسلیمی دهان اژدها اشاره کرد. انواع دیگر عبارتند از:اسلیمی بندی، اسلیمی افشان، اسلیمی کهکشانی، اسلیمی لچک و ترنج و… ”[۸] [
گروه ۴- طرحهای اقتباسی
اغلب طرحهای این گروه شباهت زیادی به طرحهای فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه دارد، ایرانیان با استفاده از هوش و ذکاوت خود تغییراتی در آن به وجود آوردهاند. به همین دلیل به طرحهای اقتباسی معروف اند. مانند طرحهای معروف به قفقازی، طرحهای اقتباسی گوبلنی. ”[۸]
گروه ۵- طرحهای افشان
اشکال و اجزا تشکیل دهنده بیشتر طرحها به صورت پیوسته و بدون انقطاع ترسیم میشود در حالی که در طرح افشان اجزاء تشکیل دهنده طرح به صورت پراکنده و جدا از هم ولی با فاصله منظم از یکدیگر طراحی میگردند. در این طرح همهٔ بند و گل و برگها در متن فرش به صورت افشان و پراکنده بوده و هیچکدام از گل و برگها دارای قرینه نمیباشند. معروفترین این طرحها عبارتند از: افشان دست گل، افشان شاخه پیچ، افشان اسلیمی، افشان شاه عباسی و گلفرنگ. ”[۱۰]
فرش
گروه ۶- طرحهای واگیرهای (بندی)
هنگامی که جزء کوچکی از طرح در متن فرش در جهات طولی و عرضی تکرار شده و به وسیلهٔ گیره به یکدیگر متصل شوند، به طرح بندی نامیده میگردد. معروفترین طرحها عبارتند از:: بندی اسلیمی، بندی خشتی، بندی ترنج دار، بندی شیر و شکری، بندی شاخه گوزنی، بندی دسته گلی، بندی میناخانی یا ورامین. ”[۱۰]
گروه ۷- طرحهای بتهای (بته جقه)
از طرحهای معروف و موفق در طرح قالی، که علاوه بر ایران در هندوستان نیز رواج دارد. اندازهٔ بتهها متفاوت است. گاه آنچنان بزرگ است که چند بته برای کل فرش کافی است ولی در بیشتر موارد بتهها با اندازههای کوچک در ردیفهای موازی در متن فرش یا در حاشیهٔ قالی دیده میشوند. گاهی به سبک شکسته و گاهی به سبک منحنی ترسیم میگردند. این طرحها رد فرش همدان، سنندج، کاشان ،سرآبند و قم دیده میشوند. معروفترین طرحهای بتهای عبارتند از: بته جقه یا مادر بچه، بته ترمه، بته سرآبندی، بته افشار، بته قلمکار اصفهان، بته کردستانی یا هشت پر، بته خراسان و بته میری.[۱۱] ”[۱۰]
گروه ۸ – طرح درختی
اشکال درختان و شاخ و برگ و بوتهها، عناصر اصلی این طرح هستند. گاه در میان شاخ و برگ درختان، حضور پرندگان، و در پایین طرح حیوانات وحشی در حال چرا و استراحت دیده میشود. به این گونه طرحها، طرح درختی حیوان دار گویند. اگر در طرح، شکارچیان در حال صید باشند به طرح درختی شکارگاه مرسوم میگردد. اگر میانهٔ فرش دارای برکهٔ آب با رنگ فیروزهای باشد، طرح را درختی سبزی کاری یا آب نما گوییم. این طرح در بین بافندگان کاشان، اصفهان، تبریز، قم و تهران طرفدار داشته. حال آنکه تصویر درخت را بسیاری از کشورهای اروپایی به فال نیک میگیرند و آن را نشانهٔ تداوم عمر و خوشبختی و سعادت میدانند. به صورت درختی ترنجدار نیز وجود دارد. ”[۱۰]
طرح فرش درختی-شکارگاهی
گروه ۹- طرحهای ترکمن
طرحهای ترکمن درگروه نقوش هندسی قرار دارند و به صورت ذهنی بافته میشوند. معروفترین طرحهای ترکمن در ایران عبارتند از غزال گز، قاشقی، آخال، چهار فصلو یموت.[۸]
گروه ۱۰- طرحهای شکارگاهی
بنیاد اصلی این طرحها نمایش صحنههای شکار و شکارگاه است. به نحوی که در قسمتهای مختلف طرح یک سوار کار با وسیلهای همانند تیر و کمان یا نیزه مشغول شکار آهو و یا سایر جانوران است. ”[۸]
این فرش کاملاً ذهنی بافته شده است اما به نظر میرسد که بافنده میخواسته طرح شکار گاهی را در طرح فرش پیاده کند
گروه ۱۱- طرحهای گل فرنگ
کلیه طرحهای این گروه بر مبنای گلهای رنگارنگ چندپر، گلدانهای فرنگی و گلهای طبیعی به ویژه گل رز با رنگهای بسیار روشن نظیر زرد، آبی و سرخ میباشد. انواع طرحهای گل فرنگ عبارتند از: گل فرنگ بیجار، گل فرنگ دسته گلی، گل فرنگ دسته گلی، گل فرنگ گل و بلبل، لچک و ترنج گل فرنگ، افشان گل فرنگ گلفرنگ مستوفی و…[۸]
گروه ۱۲ – طرحهای قابی (خشتی)
متن فرش با اشکال هندسی، مربع و لوزی، شبکه بندی میشودو؛ و در داخل هر یک از این خانهها نقش مایههایی از قبیل گلدان گل، بته، شاخهٔ گل، درختانی مانند سرو و بید، پرندگان و … به طور مجرد ترسیم میگردند. هر خانه از لحاظ شکل و محتوا از خانهٔ مجاور متمایز است، این طرحها را قاب قابی یا قاب خشتی مینامند. در این طرح متن قالی دارای چند ضلعیهای منظم و غیر منظم میباشند. از معروفترین طرحهای آن میتوان به قاب قرآنی، قاب بختیاری، قاب تصویری، قاب اسلیمی و … اشاره کرد.خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب تمام کنندهٔ </ref> بدون برچسب <ref>مانند: هندسی کف ساده، هندسی جوشقان، هندسی خاتم شیراز، هندسی لچک و ترنج و هندسی قابی. ”[۸]
گروه ۱۸ – طرحهای ایلی وعشایری
این طرحها عموماً توسط عشایر ایران بافته میشوند و اغلب نگارهها و تزیینات طرح برگرفته از ذهن قالیبافان است. قرینگی در طرح معنایی ندارد. سادگی و عدم قرینه کاری نقوش از عوامل اصلی زیبایی طرحهای این گروه است. ”[۸]
گروه ۱۹ – طرحهای تلفیقی
این طرحها به مرور زمان وبا ادغام شدن طرحهای مختلف به وجود آمده. برخی از طرحهای تلفیقی به جهت تلفیق زیبا و صحیح نقوش مختلف از جذابیت بالایی برخوردارند. برخی دیگر ناشی از تلفیق نابهنجار چند طرح میباشند. گونههای مختلفی از طرحهای تلفیقی را میتوان نام برد مانند لچک و ترنج تلفیقی، تلفیقی دسته گلی، تلفیقی گل فرنگ، تلفیقی هندسی و… ”[۸]
سیسیل ادواردز در کتاب ارزشمند خود با نام قالی ایران اذعان میدارد: “آیا نقوش و اشکال طرحهای قالی ایران هر یک نمایانگر یک نظریه یا نوعی زندگی و وجود است؟ هدف طراحان ایرانی ایجاد لذت بوسیله قرینه سازی و زیبایی است. آنها یا طرحها را از زندگی واقعی (طبیعت) الهام گرفتهاند و و یا از منابع خارجی استفاده نمودهاند. در هر یک از این دو حالت باید ارتباط داشتن این اشکال و نقوش را با افکار صوفیانه و عارفانه با احتیاط ذکر کرد. چه بسا این اشکال، شکلهای ساده شده حیوانات، گیاهان و پرندگان باشد که با گذشت زمان تغییر یافتهاند. آنچه مسلم است زن قالیباف وقتی پشت دار نشسته، بیشتر از آنچه دیده الهام گرفته میاندیشد. ” ”[۱۲]
فرش کرمانشاهی با طرح درختی
همچنین به نقل از دکتر پرهام در زمانی که پژوهش در خصوص نمادپردازی مغرب زمین، جایگزین اندیشههای رمزی، نمادی و اساطیری مشرق زمین گردیده، نمادهای شرقی به قیاس با مفاهیم نمادی غربی سنجیده شدند. بدین ترتیب نقش مایه بید مجنون نقش مایهای مالامال از غم و اندوه نام گرفت. فرشهایی با چنین نقش مایه فرش عزا و نقش بید مجنون بید گریان در نزد غریبان، تلقی گردید. در همین زمان بود که نگارههای سه گوش سر و گردن تجرید یافته جانوران کلید یونانی و قلاب و نقش مایه چهار بازویی میانه ترنجهای قالیهای فارسی خرچنگ و رتیل نام گرفت. ”[۱۳]
بافت
یک فرش ایرانی در موزه لوور در پاریس
بافت الگوی تکرار شدهای است که وزن دارد. بافت حتی میتواند شامل غلظت و رقت رنگ یا نور باشد. وزن در کار آهنگ حرکت آن است. این ملودی در حجمها و سطوح نیز خود را نشان میدهد و حتی میتوانیم این وزن یا ریتم را به صورت موضوعی در کار داشته باشیم یعنی ارتباطی که بین سوژهها و فضای موضوعی اثر هنری بوجود میآید. بر مبنای این الگو، فرشها از حیث ساختار به ساختارهای هندسی، گردان و انتزاعی قابل تقسیم اند. به لحاظ شکل و فرم به مدد خطوط انواع نقوش انسانی، گیاهی، جانوری، تلفیقی، اماکن ایجاد میشود و از لحاظ بافت که همان وزن و آهنگ کلی کار است در انواع تک موضوعی، خشتی، قاب قابی، محرمات، لچک ترنجی، بندی. اسلیمی قابل تقسیم اند.
صرف نظر از این تقسیمبندی محتوایی کلیه فرشهای شاخصی که از نقوش گیاهی و حیوانی در آن استفاده میشود عبارتند از:
نقوش گیاهی
درختی؛ افشان؛ گلدانی (سجادهای، محرابی) بوتهای؛ لچک ترنج؛ محرمات، گلستان؛ باغی، پالیز، بهشت؛ گل انار و شاه عباسی؛ بندی (مینا خانی و واگیرهای)؛ اسلیمی، ختایی؛ گل فرنگ، گل سرخ؛ خشتی، قاب قابی
نقوش حیوانی
شکار گاه، گرفت و گیر؛ ماهی در هم؛ شیری. نگارهها یا ریز نقشهای مورد استفاده شامل گلهای هشت پر، ۱۲پر، گله مرغی، طاووس، بز کوهی، قوچ، اسب، ماهی. پرنده و… است.[۱۴]
روشهای بافت فرش
فرش ایرانی متعلق به سده ۱۶ میلادی، در مالکیت موزه هنر اسلامی در دوحه.
۱-روش ترکی باف (گره ترکی)
این روش بافت بیشتر در مناطق ترک زبان، آذربایجان، زنجان و بخشی از همدان کاربرد بیشتری داشته و در برخی از روایات آن را به ترکان سلجوقی نسبت دادهاند. گره ترکی به دلیل اینکه با قلاب بافته میشود و دارای گرههای متقارن است دارای کیفیت بهتر، دوام و استواری بیشتری است. در این روش از شانههای کوچک استفاده میشود و چلهها تحت کشش شدیدی هستند.
از مزایای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-به کاربردن قلاب که باعث میشود ریزترین فرشها را با آن بافت. ۲-متقارن بودن گرهها و بسته بودن روی آنها دوام بیشتری را برای فرشهای ظریف تضمین میکند. به دلیل عدم استفاده از کوجی در روش ترکی باف ممکن است در اثر کشش بیش از حد در چلهها و پودهای میانی سرکجی ایجاد شود ویا به دلیل عدم توزیع یکنواخت ممکن است هنگام گرداندن فرش، اندکی تراکم چله بهم خورده و چله، دچار کشش، لغزش و یا افزایش طول شود. از آنجا که شانههای ترکی، وزن و سنگینی شانههای فارسی را ندارد بنابراین با کوبیدن مداوم، فشردگی لازم را روی چله تأمین میکنند.[۱۵]
۲-روش فارسی باف (گره فارسی)
این روش عمدتاً در نواحی مرکزی و جنوبی ایران شامل شهرهای قم، اصفهان، یزد، کرمان و نواحی شمال شرقی ایران شامل خراسان و گرگان و به صورت کلی در مناطق فارسی زبان رایج بوده است. با اینکه این روش به دلیل استفاده از دست در بافت لطمههای بسیاری بر دست و بدن بافنده وارد میسازد، احتمال زیادی داشته که منسوخ گردد ولی بافندگان همچنان از این زوش بهره میبرند و بخش اعظمی از فرشهای تولیدی کشور را شامل میشود.
کوجی و هاف در دار
از مزایای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-این روش بیشتر برای بافت فرشهای بزرک و متوسط کاربرد دارد و به دلیل استفاده از پودهای ضخیمتر و چگالی بیشتر دارای استحکام و طول عمر بیشتری است. از بهترین انواع این فرش برای کاربری پوششی، فرش کاشان است که حدود ۳۰–۳۵ گره را شامل میشود.
۲-در این روش به دلیل بهره یری از کوجی، پود زدن آسان تر بوده و و راحت تر میتوات کجی و جمع شدگی در کنارههای فرش را کنترل کرد.
۳-سرعت بافت در این روش سریعتر و بالاتر میباشد.
از معایب این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-ایجاد ضایعه در دست و بدن بافنده.
۲-استفاده از شانههای سنگین جهت کوبیدن پود به خصوص در فرشهای ریز بافت که به ساختمان فرش لطمه وارد میگردد.
۳-سخت بودن بافت فرشهای ریز نقش.
۴-شل بودن چلهها در تمام طول بافت.[۱۶]
چله کشی
قالی بافی
همانطور که در بافت پارچه از تار و پود بهره برده میشود در قالی بافی نیز اسکلت اصلی، تار و پود است. تار (چله) نخهایی است که ابتدا به صورت رشتههای موازی روی دستگاه قالی بافی نصب میشود. این عمل را چله کش انجام میدهد. پود در هنگام بافت قالی توسط بافنده از لابلای چلهها رد شده بنابراین چله کشی یا چله دوانی، سوار کردن، انداختن یا گرداندن تعداد مشخصی نخ روی دار قالی برای قالی بافی است. تمامی این مراحل توسط یک یا دو نفر چلهکش انجام میپذیرد. چلهکش، نخها را روی ستونهای افقی یا بالایی و پایینی که به اصطلاح سردار و زیردار نام دارد، میپیچد. چله کش باید به انواع نقشه تسلط داشته باشد و بتواند آن را بخواند.[۱۷]
چلهکش، حسابگری است که با آگاهی از نقشه فرش، تعداد تارها و نوع آنها و طول و عرض فرش را محاسبه میکند؛ و راهحلهای مناسبی را در هنگام بروز مشکلات فنی ارائه میدهد.
چلهکشی بر حسب محل بافت و سنتهای بافندگی به دو شیوه تقسیم میگردد:
۱-چله کشی فارسی
ابتدا نخهای چله به دور دو میخ که روی زمین محکم شدهاند پیچیده شده و سپس به دار منتقل میگردد.
۲-چله کشی ترکی
در این روش دو کارگر، یکی در بالا و دیگری در پایین دستگاه قالی بافی نشسته و نخ گلوله شده چله را به دو سمت پرتاب کرده و آن را به طور منظم در اطراف میلههای سردار و زیردار (دور چله) میپیچند. این روش با وجود اینکه وقت بیشتری میگیرد ولی دقت و نظم بیشتری داشته و نتیجهای رضایت بخش به همراه دارد. پس از پایان کار بر روی نخهای چله یک ردیف زنجیره میزنند. زنجیره نوعی قلاب بافی است که هر بار بر روی چهار نخ انجام میگیرد و علاوه بر زیبایی و نظم لبه فرش باعث میشود گرهها روی چله حرکت نکنند.
گره زنی
گوشت یا قسمت اصلی فرش که با گرههای زده شده بر روی تارهای قالی ایجاد میشود. این گرهها رشتههای کوتاهی از پشم یا ابریشم اند که دور دو تار مقابل پیچیده میشوند و گره میخورند. بر اساس شکل ظاهری گرهها به دو نوع متقارن و نامتقارن تقسیم میشوند.
گره متقارن
تکه کوتاهی از یک رشته پشم یا ابریشم که به دور یک جفت تار میپیچد و از بین آنها بیرون کشیده میشود. نامهای دیگر این نوع بافت: گره بسته – گره گوردس (ghordes knot).
فرشهای بافته شده با این گره: ترک بافت.
کاربرد: بیشتر در بیت بافندگان ایلات قشقایی – بختیاری – شاهسون – افشار- کرد.
فرش قشقایی
گره نامتقارن
یک رشته پشم یا ابریشم دو تار چله را در بر میگیرد به این صورت که این رشته پشم یا ابریشم یک چرخ کامل به دور یک تار و یک نیم چرخ به دور تار دیگر میزند.
نامهای دیگر این نوع بافت: گره باز – گره سنه (senneh knot).
فرشهای بافته شده با این گره: فارس بافت.
کاربرد: بیشتر در استانهای شرقی – جنوب شرقی – مرکزی ایران. شهرهای کرمان – یزد – اراک – قم – نائین – کاشان – اصفهان و ایلات ترکمن. ”[۱۸]
تشخیص نوع گره در فرش بافته شده کمی دشوار است. در فرشهای ریز بافت تشخیص نوع گره با ذرهبین امکانپذیر است. در هر حال برای شناسایی نوع گره باید فرش را در امتداد پودها به طرف پشت آن تا نمود تا بطن آن دیده شود. اگر حلقه گره به وضوح قابل رویت نباشد و پرزها مانند دسته علف در کنار پودها روییده باشند و نخ و پود در میان دو ردیف گره به صورت خطی مستقیم دیده شود از نوع گره فارسی است. اگر حلقه گره در اطراف پرز به وضوح دیده شود و نخ پود به شکل خط دندانه دار باشد، گره از نوع ترکی است. تعداد گرههای فرش هرچه در واحد سطح بیشتر باشد مرغوبیت و استحکام قالی زیادتر و طرح و نقشه آن بهتر است. ”[۱۹]
تعداد گره برحسب نوع فرش در واحد سطح متغیر است. در فرشهای دهبافت و ایلیاتی به طور معمول تعداد آنها کمتر و در فرشهای ظریف شهری اعداد آنها گاهی حدود یک میلیون گره در متر مربع است. هرگاه در هنگام پودگذاری و بافت، به هر دلیلی ضخامت پودها و خامه فرش تغییر نماید یا بافنده عوض شود ویا تراکم چله کم یا زیاد شود، مشکلاتی مانند بالازدگی و پایینزدگی پیدا میشود یا به عبارتی دیگر ترنج فرش حالت مرکزیت خود را از دست میدهد و جابهجا میشود.
طبقهبندی فرشها از لحاظ تعداد گره در واحد سطح:
۱-فرشهای درشت بافت: ۳۶۰ تا ۵۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۲-فرشهای نیمه درشت بافت: ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۳-فرشهای با بافت متوسط: ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۴-فرشهای نیمه ظریف: ۲۰۰۰ تا ۳۲۵۰ گره در دسیمتر مربع.
۵-فرشهای ظریف: ۳۲۵۰ تا ۵۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۶-فرشهای فوقالعاده ظریف: ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۷-فرشهای استثنایی با ریشه ابریشم: بیش از ۱۰۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
پودگذاری و پرداخت فرش
ابتدا یک ردیف از دار را با گره پر کرده و از محکم بودن آنها اطمینان حاصل میگردد، سپس بر روی شبکه تارها، عمل پودگذاری انجام میپذیرد. یک رشته نخ را که به پود معروف است از لابهلای تارهای فرش عبور داده و بر روی گرهها قرار میدهند. جنس پود بنابر سلیقهٔ بافنده و نوع فرش میتواند از جنسهای مختلفی مانند: پنبه، پشم و یا ابریشم بوده و دارای رنگهای گوناگونی باشد. پودها موجب انسجام و یکپارچه شدن قسمتهای بافته شده و اتصال گرهها در بطن فرش میشوند. بعد از گذرانیدن پودها به وسیله شانهٔ مخصوص روی گرهها به سمت پایین چله زده میشود و آنها را میکوبند تا به صورتی کامل در جسم فرش فرورود. پس از بافته شدن چند ردیف از فرش، به وسیلهٔ قیچی مخصوص سر ریشهها را با دقت تمام به صورت یکنواخت میچیند. پس از خاتمهٔ بافت فرش در صورت لزوم، چند سانتیمتر را گلیم بافی کرده و با چیدن تارها در فاصلهٔ دلخواه فرش را از دار جدا میکنند، سپس آن را روی زمین یا استوانهٔ مسطح قرار داده و آن را پرداخت میکنند. عملیات پرداخت در برخی شهرها مانند تهران و کرمان به وسیلهٔ ماشینهای برقی مخصوص انجام میگیرد. چنانچه پرزهای قالی پس از بافت، زیاد از حد کوتاه شوند به طوری که پرزها در هنگام لمس کردن با دست احساس نشوند به ارزش فرش لطمه وارد گشته و در اصطلاح به آن تهخواب یا خواب کوتاه گویند. سنگزدن عمل دیگری است که گاهی هنگام پرداخت روی فرش انجام میگرد. با این کار فلسهای الیاف پشم کاملاً صیقلی شده، رنگهای اضافی روی الیاف از بین رفته و فرش حالت مخملی و ابریشمی مانند پیدا میکند.