تاکید سرپرست مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش بر فرهنگ سازی استفاده از تولید داخلی
کلانتری: ۹۰ درصد پوشاک بازار ایران تولید داخل با برند خارجی است / گردش مالی بازار کالای ورزشی کشور می تواند ۱۲۰ هزار میلیارد تومان باشد / نمایشگاه موقت تولیدات داخلی ورزشی در وزارت ورزش و جوانان برپا می شود
سرپرست مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش اظهار داشت: در حال حاضر تولید کنندگان ما تولید شان را با نام برند خارجی عرضه می کنند و دلیل آن هم این است که فرهنگی در کشور جا افتاده که تولید خارجی بهتر است، در حالی که ۹۰ درصد پوشاک بازار ایران تولید داخل با برند خارجی است و اینجاست که فرهنگ سازی بسیار اهمیت پیدا می کند.
به گزارش نشريه روشناي زندگي، علیرضا کلانتری سرپرست مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش با تبریک فرا رسیدن هفته تربیت بدنی و ورزش، به برپایی نمایشگاه تولیدات داخلی ورزشی در این هفته اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه امسال سال دانش بنیان، تولید و اشتغالزایی است یکی از وظایف وزارت ورزش و جوانان که در سند تحول مردمی هم به آن اشاره شده و یکی از مطالبات تحولی مقام معظم رهبری هم به شمار می رود، حمایت از تولید کالاهای داخلی است، بر همین اساس ما دو نمایشگاه موقت و ملی تولیدات ورزشی داخلی برگزار خواهیم کرد که نمایشگاه موقت در محل وزارت ورزش و جوانان و در هفته تربیت بدنی برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه قرار است شرکت های دانش بنیانی که کالاهای ورزشی تخصصی تولید می کنند حضور داشته باشند تا فدراسیون هایی که این کالاها را از خارج وارد می کنند با تولیدات آنها آشنا شوند و استفاده کنند.
کلانتری گفت: بر اساس آماری که ما داریم متاسفانه بالغ بر ۷۰ درصد کالاهای مصرفی فدراسیون های ما وارداتی است که هم باعث خروج ارز از کشور می شود و درصد بزرگی از اشتغال در کشور از بین می رود و هم بسیاری از این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور میشود که با برگزاری این نمایشگاه می توانیم تولیدکنندگان، شرکت های دانش بنیان و سرمایهگذاران داخلی علاقه مند برای تولید کالاهای تخصصی ورزشی را در کنار یکدیگر داشته باشیم و کار خیلی بزرگی انجام دهیم که نتیجه آن قطعاً میتواند از خروج ارز جلوگیری و برای جوانان ایجاد اشتغال کند.
وی ادامه داد: از دیگر کارکرد های این نمایشگاه می توان به استفاده از ابزار و محصولات تولید داخل در محل مسابقات و تمرین های ورزشی اشاره کرد و در نهایت این موضوع میتواند به توسعه ورزش کشور منجر شود و ورزش در کشور ارزان تر و مقرون به صرفه خواهد شد.
سرپرست مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش با بیان اینکه در نمایشگاه موقت ۲۰ غرفه ایجاد می شود، گفت با توجه به اینکه فضای محدودی در محل وزارت ورزش و جوانان داریم سعی کردیم از تولیدکنندگان داخلی که شاید کمتر شناخته شده باشند در این نمایشگاه استفاده کنیم و از طرفی همکاران خودمان هم بتوانند از فروشگاه نمایشگاه با قیمت مناسب تر از بازار استفاده کنند.
وی با تاکید بر فرهنگسازی استفاده از تولید داخلی، اظهار داشت: برای فرهنگسازی استفاده از تولیدات داخلی ابتدا باید مجموعه مدیریتی ورزش کشور اغنا شود تا بعد این موضوع به کف جامعه تسری پیدا کند که تولید داخلی هم می تواند با تولید خارجی رقابت کند و از لحاظ کیفی چیزی کم ندارد.
کلانتری تصریح کرد: مدیران و مسئولان ما باید به این باور برسند که تولید کنندگان ما توان تولید و رقابت با تولید خارجی را دارند بر این اساس از فدراسیون ها دعوت کردیم تا از این نمایشگاه دیدن کنند و اگر تفاهم و قراردادی هم بین آنها منعقد شود اتفاق خوبی است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر گردش مالی بازار کالای ورزشی کشور چیزی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است در صورتی که وضعیت مطلوب ما می تواند بالغ بر ۱۰۵ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان باشد که اگر اتفاق بیفتد تاثیرات آن در گردش مالی کشور و اشتغالی که ایجاد می کند بسیار تعیین کننده خواهد بود.
کلانتری گفت: یک نکته بسیار مهم که کمتر به آن توجه می شود این است که به ازای هر نفر که در فضای تولید کالای ورزشی وارد می شود 10 نفر دیگر در فضای مرتبط با آن فرد مشغول به کار می شوند مثلا وقتی یک کارگاه خیاطی راه اندازی می شود صنایع مختلف مربوط به آن هم فعال می شوند.
سرپرست مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش اظهار داشت: در حال حاضر تولید کنندگان ما تولید شان را با نام برند خارجی عرضه می کنند و دلیل آن هم این است که فرهنگی در کشور جا افتاده که تولید خارجی بهتر است، در حالی که ۹۰ درصد پوشاک بازار ایران تولید داخل با برند خارجی است و اینجاست که فرهنگ سازی بسیار اهمیت پیدا می کند که باید اهتمام ویژه به آن داشت.